خلاصه سابقه و هدف: ادغام سلامت دهان در مراقبت های سلامتی عمومی، توسط سازمان بهداشت جهانی مؤکداً توصیه شده است. پزشکان عمومی می توانند در ارتقاء مراقبت های سلامتی دهان مشارکت فعال داشته باشند. هدف ما نیاز سنجی در خصوص لزوم ارائه مبحث بهداشت و سلامت دهان و دندان در کوریکولوم دانشجویان پزشکی و تعیین نحوه مداخله جهت ارتقاء دانش سلامت دهان آنان بود. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی، میزان آگاهی و نگرش دانشجویان سال سوم تا ششم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در زمینه بهداشت دهان و دندان به صورت سرشماری بررسی شد. برای مقایسه، 50 نفر از دانشجویان سال سوم تا ششم دندانپزشکی این دانشگاه و 50 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم مهندسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به صورت نمونه گیری ساده، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. پس از آنالیز داده ها، یک نظر سنجی از مسئولین دانشکده پزشکی و اعضای هیأت علمی صاحب نظر در حوزه آموزش پزشکی در خصوص لزوم و نحوه مداخله آموزشی برای دانشجویان پزشکی در ارتباط با بهداشت و سلامت دهان، انجام شد. یافته ها: 319 نفر از دانشجویان به پرسشنامه ها پاسخ دادند که میانگین سنی آن ها 28/1±94/21 با محدوده سنی 25-19 سال بود. میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی دانشجویان پزشکی 41/3±02/8، دانشجویان دندانپزشکی 47/2±35/15 و دانشجویان مهندسی 68/2±73/5 بود. 7/61 درصد از دانشجویان پزشکی، تمایل به ارائه مبحث بهداشت دهان و دندان در دروس دانشگاهی خود داشتند. نتیجه گیری: کمبود دانش دانشجویان پزشکی در زمینه بهداشت دهان و نگرش کلی مثبت آن ها و مسئولین و اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی نسبت به آن، نیاز برای گنجاندن این مبحث را در کوریکولوم دانشجویان پزشکی ارائه این مبحث به عنوان بخشی از دوره کارآموزی بهداشت عمومی نشان می دهد.
Babaee N, Jahanian I, Bijani A, Samadi J. Needs Assessment on Inserting Oral Health Topics in General Medicine Educational Curriculum. mededj 2013; 1 (2) :19-26 URL: http://mededj.ir/article-1-34-fa.html
بابایی ندا، جهانیان ایمان، بیژنی علی، صمدی جمیل. نیاز سنجی در خصوص لزوم ارائه مبحث بهداشت و سلامت دهان و دندان در کوریکولوم آموزش دوره دکترای عمومی دانشجویان پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1392; 1 (2) :19-26