[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 29-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه یادگیری خود راهبر با دانش شهروندی الکترونیک و مقایسه آن در دانشجویان دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل
فاطمه مرحمتی ، رضا میرعرب رضی* ، مصطفی عزیزی
دانشگاه مازندران
چکیده:   (2490 مشاهده)
سابقه و هدف: ایجاد و پرورش مهارت­های یادگیری خودراهبر به یکی از اهداف آموزش در چند دهۀ اخیر بدل شده و دانشجویان امروزی، نیازمند فراگیری و کسب اطلاعات جامع در این خصوص و یا بهتر بگوییم، یادگیری مهارت­های فن­آوری اطلاعات و ارتباطات هستند، تا بتوانند از خدمات الکترونیکی استفاده کنند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه دانش شهروندی الکترونیک با یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل بوده است.
مواد و روش­ها: این مطالعه از حیث روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی می­باشد. روش نمونه­گیری، به صورت طبقه­ای نسبی چند مرحله­ای بوده و بر اساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 372 نفر برای دانشگاه مازندران و 345 نفر برای دانشگاه علوم پزشکی بابل، تعیین گردید. پرسشنامه های استاندارد دانش شهروندی الکترونیک مانسون چوی و همکاران (2017) و یادگیری خودراهبر دارلین و پیدر (2010) و نرم افزار تحلیل آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده­ها از آزمون چاو و آزمون Z - فیشر استفاده گردید.
یافته‌ها: دانشجویان مورد مطالعه از دو دانشگاه مازندران و علوم پزشکی بابل  در سنین، جنس و دانشکده های مختلف انتخاب شدند. یافته ها نشان داد یادگیری خودراهبر با مولفه های دانش شهروندی الکترونیک شامل مهارت­های فنی، آگاهی محلی / جهانی، دیدگاه انتقادی، چشم­انداز انتقادی و عاملیت شبکه رابطه مثبت معناداری دارد (P<0.05)، ولی بین دانشجویان دو دانشگاه در طبقات مختلف، تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (مقدار F=1.22).
 نتیجه‌گیری: وجود رابطه مثبت معنی دار بین یادگیری خود راهبر و دانش شهروندی الکترونیک، نیاز به تلفیق این دو حوزه و ارائه نقش بیشتری به دانش شهروندی در یادگیری خودراهبر دانشجویان را نشان می دهد.
واژه‌های کلیدی: دانش شهروند الکترونیک، مهارت­های فنی، ، دیدگاه انتقادی، یادگیری خودراهبر
واژه‌های کلیدی: دانش شهروند الکترونیک، مهارت‌های فنی، دیدگاه انتقادی، یادگیری خودراهبر
متن کامل [PDF 866 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/12/25
فهرست منابع
1. Fisher MJ, King J. (2010). The Self-Directed Learning Readiness Scale for nursing education revisited: a confirmatory factor analysis. Nurse Educ Today; 30(1): 44-8
2. Fisher M, King J, Tague G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today; 21:516-525
3. Choi M. Glassman M. Cristol D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale, Computers & Education 107 (2017) 100e112, Contents lists available at ScienceDirect, journal homepage: www.elsevier.com/locate/compedu
4. Long HB. (2007). Skills for self-directed learning. Retrived [Cited 2007] Available from http//facultystaff.ou.edu/L/ Huey.B. Long-1/…/selfdirected.html
5. Long B, Huey B. Skills for self-directed learning. [Cited 2009 Jun 23]. Available from: http://faculty-staff.ou.edu/L/Huey.B.Long-1/Articles/sd/self-directed.html
6. Long HB. (2000). Understanding Self-direction in learning. In H.B Long & Associates (Eds), practice & theory in self-directed learning. Schaumburg, IL: Motorola University Press
7. Williamson SN. (2007). Development of a self- rating scale of self-directed learning. Nurse Res 2007; 14 (2): 66-83
8. Oliver, O. (2007). The Role of ICT in high education for the 21 Century: ICT as a change agent for education. Cowan University
9. Fathi K. Zahabiun S. (2010). Electronic Citizen, Journal of Efficient Schools Educational Research, No. 9, Academic Year 88-89, pp. 24-30
10. Nasiri N. Alborz B. (2015). The role and dimensions of citizenship education as a reality in the development of e-city, Shahrnegar bimonthly, No. 70-71, pp. 86-95
11. Mazloumian, S. Kooti M. (1397). The effect of using technology, self-directed learning on students' academic performance, Sixth Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harms of Iran, Tehran, Association for Development and Promotion of Basic Sciences and Technologies, https : //www.civilica.com/Paper-PSCONF06-PSCONF06_282.html
12. Nowruzi M. (2009). Cultural Planning for Electronic Citizenship with Emphasis on the Role of Education, Second International Conference on Electronic Municipality, Tehran, Organization of Municipalities and Municipalities, https://www.civilica.com/Paper-EMUN02-EMUN02_031. html
13. Bartholomew S. R., Reeve, Veon R. Goodridge W. Lee V. Nadelson L. (2017). Relationships between Access to Mobile Devices, Student Self-Directed Learning, and Achievement, Journal of Technology Education, Vol. 29 No. 1, fall 2017, pp 1-23
14. Sittiwong T. Wanitcha M. (2015), The study of students’ opinions on the knowledge management system to support online instruction for self-directed learning, Procedia - Social and Behavioral Sciences 176 (2015) 750 – 756, Available online at www.sciencedirect.com
15. Saks K. Äli L. (2014). Distinguishing Self-Directed and Self-Regulated Learning and Measuring them in the E-learning Context, International Conference on Education & Educational Psychology 2013 (ICEEPSY 2013), Procedia - Social and Behavioral Sciences 112 (2014) 190 – 198, Available online at www.sciencedirect.com
16. Netwong Titiya, (2013), The Using of e-Learning to Develop Digital Citizenship and Learning Achievement in Information Technology, International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, Vol. 3, No. 2, April 2013, pp 135-137
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

marhemati F, mir arab razi R, azizi M. Investigating the Relationship between Self-Directed Learning and E-Citizenship knowledge and its comparison between Students of University of Mazandaran and Babol University of Medical Sciences. mededj 2021; 9 (1) :18-29
URL: http://mededj.ir/article-1-358-fa.html

مرحمتی فاطمه، میرعرب رضی رضا، عزیزی مصطفی. بررسی رابطه یادگیری خود راهبر با دانش شهروندی الکترونیک و مقایسه آن در دانشجویان دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :18-29

URL: http://mededj.ir/article-1-358-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)