[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
توصیف پژوهش‌های آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران: یک مطالعه مروری دامنه‌ای
فریبا جعفری ، مریم آویژگان* ، الهام طاووسی طباطبائی
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (842 مشاهده)
سابقه و هدف: باتوجه‌به اهمیت و ضرورت آموزش مجازی، مطالعه حاضر  به ترسیم وضع موجود مطالعات آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از قاب مجلات مصوب علمی‌پژوهشی می‌پردازد.
مواد و روش­ها: مطالعه‌ حاضر به روش مرور دامنه‌ای و از طریق جستجوی کلیدواژه‌های "آموزش مجازی"، "آموزش الکترونیک"، "یادگیری الکترونیک"،"آموزش تحت وب"،"آموزش آنلاین"،"آموزش از راه دور" در بانک اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) انجام شد. کلیه مقالات منتج از پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انتخاب و بر اساس متغیرهای موردمطالعه (دانشگاه محل پژوهش، مجله‌، سال چاپ، جامعه‌ آماری، نوع مطالعه، ابزار، موضوع و نمونه‌گیری) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: پس از حذف مقالات تکراری و غیرمرتبط با موضوع پژوهش، 115 مقاله وارد مطالعه شد. ازنظر مکان، دانشگاه‌ تهران (%1/19)؛ ازنظر جامعه آماری، دانشجویان پرستاری (%3/24)؛ ازنظر موضوع، مقایسه آموزش سنتی و مجازی (%27)؛ و دروس تئوری (%8/77) بیشترین مطالعه را به خود اختصاص دادند. اغلب پژوهش‌های انجام‌شده در محدوده سال‌های 1394 تا 1397 (%3/51) انجام‌شده که روش توصیفی (%8/34) پرکاربردترین نوع مطالعه، پرسش‌نامه پراستفاده‌ترین ابزار (%6/49) و تصادفی بودن (%1/39)  بیشترین روش نمونه‌گیری بود.
نتیجه‌گیری: پرداختن به آموزش مجازی جایگاه خاصی در دانشگاه‌ها پیدا کرده و در دوران پاندمی کرونا تشدید شد. تعیین توزیع موضوع پژوهش‌ها و تشخیص کاستی‌ها برای دستیابی به اثربخشی و کفایت مطالعات، از نتایج این مطالعه است. توصیه می‌شود به نحوه ارزیابی دانشجو؛ نوع ابزار موردنیاز و در دسترس دانشجو؛ ابعاد خانوادگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر در آموزش مجازی بخصوص در دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ دو و سه، در مطالعات آتی بیشتر توجه شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، آموزش الکترونیک، آموزش تحت وب، آموزش از راه دور
متن کامل [PDF 653 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/25 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
فهرست منابع
1. Rabiepoor S, KhajeAli N, Sadeghi E. Comparison the effect of Web-based Education and Traditional Education on midwifery students about survey of fetus health. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (1):8-15. [Persian]
2. Mohammadi A, Mojtahedzadeh R, Asadzandi Sh, Ostad N. Designing and establishment of accreditation system for evaluation of virtual schools and centers. Teb va tazkieh. 2019; 27 (4): 260 - 270.
3. Ghanbari S, Rezghi Shirsavar H, Zeiaei MS, Mosleh M. Evaluating the Effectiveness of Virtual Education on Health Care Management Students. Journal of Healthcare Management. 2019; 10 (2): 49-60. [Persian]
4. Dargahi H, Ghazi Saidi M, Ghasemi M. The role of e-learning in Medical Sciences Universities. payavard. 2008; 1 (2):20-29. [Persian]
5. Najimi A, Yamani N, Soleimani B. Needs Assessment of Virtual Training Development: Assessment of the Level of Readiness at Faculties of Isfahan University of Medical Sciences. IJME. 2017; 17(Special issue for innovation and transformation in medical education):70-76. [Persian]
6. Fathivajargah K, pardakhtchi MH, Rabiei M. Arzeshyabi asarbakhshi dorehay amozesh majazi dar nezam Amozeh ali iran motaleh moredi: daneshgah ferdos mashhad. Faslnameh fanavari etelat va ertebaat dar olom tarbiati. 2011; 1(4): 5-21. [Persian]
7. O'Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan Back DA, Behringer F, Harms T, Plener J, Sostmann K, Peters H. Survey of e-learning implementation and faculty support strategies in a cluster of mid-European medical schools. BMC Med Educ. 2015; 3(15):145-153
8. O’Doherty, D., Dromey, M., Lougheed, J. et al. Barriers and solutions to online learning in medical education – an integrative review. BMC Med Educ. 2018; 18(1) :130-140
9. Sriharan A. Teaching Online: Tips for Engaging Students in Virtual Classrooms. Med Sci Educ. 2020; 14:1-3.
10. Yambi T. COVID-19 Pandemic and the current challenges of the Angolan Higher education system. 2020.
11. McCutcheon K, Lohan M, Traynor M, Martin D. A systematic review evaluating the impact of online or blended learning vs. face-to-face learning of clinical skills in undergraduate nurse education. J Adv Nurs. 2015;71(2):255-70.
12. Elzainy A, El Sadik A, Al Abdulmonem W. Experience of e-learning and online assessment during the COVID-19 pandemic at the College of Medicine, Qassim University. J Taibah Univ Med Sci. 2020; 15(6):456-462.
13. Kayzouri A, Sadeghpour M. A Comparison on the Effects of Traditional, E-learning and Traditional-E learning on the pharmacology course of nursing students. Sabzevar University of medical sciences journal. 2017; 24(2):123-127. [Persian]
14. Pakseresht S, Khalili-Sabet M, Vahedi M, Monfared A. Comparative study for Knowledge and Attitudes of Virtual and Non-Virtual Students towards E-Learning. rme. 2016; 8 (4):61-68. [Persian]
15. Istadi Y, Raharjo TJ, Azam M, Mulyono SE. Academic Performance in Medical Education During the COVID-19 Pandemic: A Scoping Review. Adv Med Educ Pract. 2022 Nov 24; 13:1423-1438.
16. Faraone K, Garrett P, Romberg E. A blended learning approach to teaching pre‐clinical complete denture prosthodontics. Europ J Dent Educ. 2013; 17(1): e22-e7.
17. Zhalehjoo N, Arabi M, Momeni Z, Akbari Kamrani M, Khalili A, Riahi S, et al. Virtual Education status from the Perspective of Students at Alborz University of Medical Sciences in the Covid-19 Pandemic Period. J Med Educ Dev. 2021; 14 (42) :37-45
18. Jalali R, Mohammadi M. Scoping review, missing loop in chain of review articles: Letter to the Editor. Tehran Univ Med J 2021; 78 (10) :710-711.
19. Azadbakht L, Asgari Taee F, Taghdisi Mh, Ariyaeian N. Dietary Patterns Associated with Adult Obesity in Tehran, Iran: A Scoping Review. Journal of Health Education and Health Promotion[Internet]. 2022;9(4):327-349.
20. İnce EY, Kabul A, Diler İ. Distance education in higher education in the COVID-19 pandemic process: A case of Isparta Applied Sciences University. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES). 2020; 4(4):343-351.
21. Chen H, Xu X, Yang A, Yang Y, Chen L. An Exploration of Online Teaching in Diagnostics under COVID-19. Higher Education Research.2020; 5(6): 214-221.
22. Sindiani AM, Obeidat N, Alshdaifat E, Elsalem L, Alwani MM, Rawashdeh H, Fares AS, Alalawne T, Tawalbeh LI. Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Ann Med Surg (Lond). 2020; 59:186-194.
23. Barteit S, Guzek D, Jahn A, Bärnighausen T, Jorge MM, Neuhann F. Evaluation of e-learning for medical education in low- and middle-income countries: A systematic review. Comput Educ. 2020; 145:103726.
24. Behnamfar R, Mostaghasi M. Evaluation of the Level and Distribution of Articles On Electronic-Learning in Medical Sciences in The Iranian Journals of Medical Education. Strides in Development of Medical Education. 2017 ;14(1):61-66. [Persian]
25. Sallak M, Bozorgi A. Content Analysis of Articles Published in “Faslname-Ye Ketab” And “Library and Information Science” Quarterlies in 2006 And 2007. Journal of Epistemology (Library and Information Science and Information Technology). 2010 ;3(10):25-40. [Persian]
26. Avizhgan M, Nasr A. Investigation of research methods in medical education. TEB VA TAZKIEH. 2017:21(2):5-11. [Persian]
27. Wu XV, Shih Chan Y, Hui Shing Tan K, Wang W. A systematic review of online learning programs for nurse preceptors. Nurse Education Today. 2018: 60(25): 11-22.
28. Karim khanloui G, soheili O, ahadian M. Comparing the Effectiveness of Online, Traditional and Blended Modes of Instruction in an ESP Course for Medical and Pharmacy Students. J Med Educ Dev. 2016; 9 (21) :53-60. [Persian]
29. Kachoei M, Mohammadi A, mirzakouchaki B. Comparison of the Effects of Traditional with Combined (Traditional and Electronic) Educational Methods on Promoting the Practical Skill of Fabricating the Removable Orthodontic Appliance. IJME. 2016; 16 :399-406. [Persian]
30. Bolatov AK, Seisembekov TZ, Askarova AZ, Baikanova RK, Smailova DS, Fabbro E. Online-Learning due to COVID-19 Improved Mental Health Among Medical Students. Med Sci Educ. 2020; 31(1):1-10.
31. Shahsavari Isfahani S, Mosallanejad L, Sobhanian S. The Effect of Virtual and Traditional Methods On Students Learning and Competency - Based Skills. HMJ. 2010 ;14(3):185-191. [Persian]
32. Shariati Mohammad, Younesian Masoud, Harirchi I, Khosravi Ahmad. Virtual Patients in Undergraduate Surgery Education: A Randomized Controlled Study. Knowledge and Health. 2008 ;3(1):2-8. [Persian]
33. Chao TN, Frost AS, Brody RM, Byrnes YM, Cannady SB, Luu NN, Rajasekaran K, Shanti RM, Silberthau KR, Triantafillou V, Newman JG. Creation of an Interactive Virtual Surgical Rotation for Undergraduate Medical Education During the COVID-19 Pandemic. J Surg Educ. 2021; 78(1):346-350.
34. Schaffir J, Strafford K, Worly B, Traugott A. Challeng`es to Medical Education on Surgical Services During the COVID-19 Pandemic. Me Sci Educ. 2020; 30(4): 1-5.
35. McDaniel M, Rhee J. Charting the Course for Online Physician Assistant Education. Medical Science Educator.2020; 30(4):1757-1760.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafary F, Avizhgan M, Tavousi Tabatabaei E. Description of Virtual Education Research in Medical Universities in Iran: Scoping Review. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-457-fa.html

جعفری فریبا، آویژگان مریم، طاووسی طباطبائی الهام. توصیف پژوهش‌های آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران: یک مطالعه مروری دامنه‌ای. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-457-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)