سابقه و هدف: یادگیری مطلوب درس انگل شناسی و قارچ شناسی همواره از معضلات پیش روی دانشجویان پزشکی بوده است. توجه به دیدگاه های دانشجویان به عنوان گروه هدف آموزشی می تواند در حل این مشکل راهگشا باشد. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد روش های ارتقاء آموزش درس انگل شناسی و قارچ شناسی است.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در پاییز 1389با یک پرسشنامه خودایفا شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالاتی در حیطه های برنامه ریزی تدریس، روش تدریس، زمان تدریس، ارزشیابی انجام شد.جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی ورودی سال های85، 86 و 87 بوده که درس مذکور را گذرانده، به روش آسان ودر دسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان و پایایی آن با آلفا کرونباخ 7/0 تائید شده بود. آنالیز داده ها بوسیله آزمون کای اسکوئر انجام شد.
یافته ها: در مجموع 91نفر به پرسشنامه پاسخ دادند(درصد بازگشت پاسخ= 76%) که از این تعداد 57 نفر (6/62 درصد) دختر و 34 نفر (4/37 درصد)پسر؛ و میانگین سن شرکت کنندگان 38/1±66/21 سال بود.به نظر آن ها،ارائه فیلم های آموزشی بیشترین اثر را در یادگیری داشته؛ بهبود کیفیت همه جانبه کلاس ها و تفکیک این درس به واحدهای جزئی تر به ترتیب در کوتاه مدت و دراز مدت باعث ارتقای آموزش می شود. ارتباط معنی داری در دیدگاه های دانشجویان در مورد سوالات از جهت جنس و مقطع تحصیلی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: ضمن تجدید نظر در نحوه ارائه این درس، استفاده از امکانات کمک آموزشی نظیر فیلم های آموزشی و فن آوری های جدید و بهره برداری از اینترنت پیشنهاد می شود.
Khani A, Ghaffari S, Kalantari N, Sheikh Z. Methods for Improvement of Education of Parasitology & Mycology's Module Based on Viewpoints of Medical Students in Babol University of Medical Sciences. mededj 2014; 2 (1) :47-52 URL: http://mededj.ir/article-1-46-fa.html
خانی افشین، غفاری سلمان، کلانتری نرگس، شیخ زهرا. روش های ارتقاء آموزش درس انگل شناسی و قارچ شناسی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1392; 2 (1) :47-52