[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کمی و کیفی سؤالات چهارگزینه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 1400-1399
سحر پاریاب ، ربابه زروج حسینی ، سپهر زمانی ، معصومه لشکری ، مریم یوسفی ، کیمیا زروج حسینی ، امید گرکز*
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده:   (1113 مشاهده)
سابقه و هدف: هر آزمونی به‌عنوان ابزار سنجش و اندازه‌گیری ‌باید دارای روایی و پایایی کافی برای سنجش صفت موردنظر باشد. آزمون‌های چندگزینه‌ای رایج‌ترین انواع آزمون‌ها در آموزش پزشکی می‌باشند که از درجه پایایی بالایی برخوردارند. این مطالعه باهدف ارزیابی کمی و کیفی سؤالات چهارگزینه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال‌های تحصیلی 1400- 1399 انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه به‌صورت توصیفی - تحلیلی بر روی آزمون‌های پایان ترم چهارگزینه‌ای اختصاصی و عمومی در دو سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد که برای ارزیابی کمی سؤالات (درجه تمیزی و سختی) از سامانه هم آوا و ارزیابی کیفی از چک‌لیست 14 گانه میلمن استفاده شد. داده‌ها بعد از جمع‌آوری وارد 18  SPSS  شده و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه‌وتحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که از 5000 سؤال مورد بررسی، 2569 سؤال (%4/51) ضریب دشواری ساده و 2500 (%50) ضریب تمیز مناسب داشتند و میانگین انحراف معیار درجه سختی 314/0±700/0 و درجه تمیزی 247/0±625/0 بود. همچنین 330 سؤال (%5/48) تاکسونومی دو و 190 سؤال (%9/27) بدون نقص بود. بیشترین نوع نقص به ترتیب عدم وجود بخش اعظم اطلاعات در ساقه سؤال (196 مورد)، وجود لغات منفی در ساقه سؤال (136 مورد) و وجود گزینه‌های همه موارد (121 سؤال)، هیچ‌کدام (45 مورد)، گزینه‌های ترکیبی (34 سؤال) بود و در ساختار سؤال  398 مورد (%1/58) بیشترین نوع نقص بود.
نتیجه‌گیری: برای بهبود کیفیت آزمون‌ها و استفاده از نتایج تجزیه‌وتحلیل کمی و کیفی سؤالات باید راهکارهای عملی اندیشیده شود و اساتید در زمینه طراحی و استفاده از سؤالات مناسب و تهیه بانک سؤالات چهارگزینه‌ای آموزش داده شوند.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی کمی، ارزیابی کیفی، سؤالات چهارگزینه‌ای
متن کامل [PDF 560 kb]   (685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/23 | پذیرش: 1402/4/20 | انتشار: 1402/5/23
فهرست منابع
1. Brookhart SM. Educational assessment knowledge and skills for teachers. Educational Measurement: issues and practice. 2011;30(1):3-12
2. Oguguo BC, Nannim FA, Agah JJ, Ugwuanyi CS, Ene CU, Nzeadibe AC. Effect of learning management system on Student’s performance in educational measurement and evaluation. Education and Information Technologies. 2021;26(2):1471-83.
3. Wakeford R, Denney M, Ludka-Stempien K, Dacre J, McManus I. Cross-comparison of MRCGP & MRCP (UK) in a database linkage study of 2,284 candidates taking both examinations: assessment of validity and differential performance by ethnicity. BMC Medical education. 2015;15(1):1-12.
4. Dehnad A, Nasser H, Hosseini AF. A comparison between three-and four-option multiple choice questions. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;98:398-403.
5. Colbert MA. Statistical analysis of multiple choice testing. Air Command And Staff Coll Maxwell Afb Al; 2001.
6. Thompson AR, Husmann PR. Developing multiple-choice questions for anatomy examinations. Teaching Anatomy: Springer; 2020. p. 405-16.
7. Stevens NT, Holmes K, Grainger RJ, Connolly R, Prior A-R, Fitzpatrick F, et al. Can e-learning improve the performance of undergraduate medical students in Clinical Microbiology examinations? BMC medical education. 2019;19(1):1-8.
8. Amin MM, Shayan S, Hashemi H, Poursafa P, Ebrahimi A. Analysis of Multiple Choice Questions Based On Classical Test Theory. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5).719-725.
9. Bailey PH, Mossey S, Moroso S, Cloutier JD, Love A. Implications of multiple-choice testing in nursing education. Nurse Educ Today. 2012;32(6):e40-e4.
10. Boland RJ, Lester NA, Williams E. Writing multiple-choice questions. Acad Psychiatry. 2010;34(4):310-6.
11. Mardapi D. Educational measurement, assessment, and evaluation. Parama Publishing; 2017.
12. Dent J, Harden RM, Hunt D. A Practical Guide for Medical Teachers, E-Book: Elsevier health sciences; 2021.
13. Meyari A, Beiglarkhani M, Zandi M, Vahedi M, Miresmaeili Af. The Effect Of Education On Improvement Of Multiple Choice Questions'designing In Annual Residency Exams Of Dental School. 2012.9(1).36-45.
14. Ramani S, Ring BN, Lowe R, Hunter D. A pilot study assessing knowledge of clinical signs and physical examination skills in incoming medicine residents. J Grad Med Educ. 2010;2(2):232-5.
15. Walsh J, Harris B, Smith P. Single best answer question-writing tips for clinicians. Postgraduate medical journal. 2017;93(1096):76-81.
16. Miller-Matero LR, Martinez S, MacLean L, Yaremchuk K, Ko AB. Grit: A predictor of medical student performance. Education for Health. 2018;31(2):109-113.
17. Belfi LM, Bartolotta RJ, Giambrone AE, Davi C, Min RJ. “Flipping” the introductory clerkship in radiology: impact on medical student performance and perceptions. Acad Radiol. 2015;22(6).794-801.
18. Landers RN. Developing a theory of gamified learning: Linking serious games and gamification of learning. Simulation & gaming. 2014;45(6):752-68.
19. Baig M, Ali SK, Ali S, Huda N. Evaluation of multiple choice and short essay question items in basic medical sciences. Pakistan journal of medical sciences. 2014;30(1):3-6.
20. Coughlin P, Featherstone C. How to write a high quality multiple choice question (MCQ): A guide for clinicians. Eur J Vasc Endovasc Surg. 2017;54(5):654-8.
21. Yonker JE. The relationship of deep and surface study approaches with factual and applied test‐bank multiple‐choice question performance. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2011;36(6):673-86.
22. Secolsky C, Denison DB. Handbook of measurement, assessment, and evaluation in higher education: Routledge New York; 2012.
23. Sanagoo A, Jouybari L, Ghanbari Gorji M. Quantitative and qualitative analysis of academic achievement tests in Golestan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2010.2(2).24-32.
24. Baghaei R, Shams S, Feizi A. Evaluation of the nursing students final exam multiple-choice questions in uremia university of medical sciences. Nursing And Midwifery Journal. 2016;14(4):291-9.
25. Khajeali N, Aslami M, Araban M. Analysis of medical and dentistry basic sciences examinations: A case study. Payees (Health Monitor). 2020;19(4):383-9.
26. Vafamehr V, Dadgostarnia M. Reviewing the results of qualitative and quantitative analysis of MCQs in Introduction to clinical medicine course. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5).1146-1152.
27. Almasi K, Bavani SM, Mohammadpour Y. Examining the preferred learning styles (PLSs) of nursing and midwifery students of Urmia University of Medical Sciences. Middle East Journal Of Family Medicine. 2018.7(10).244-253.
28. M Ekrami SR, F Afzali Nasab, F Vijehzadeh, A Farajpour. Analysis of the four-choice end-of-semester gymnastics course 2 exam at Payame Noor University. Journal of Organizational Behavior Management Studies in Sport. 2016.2(6).65-72.
29. Rush BR, Rankin DC, White BJ. The impact of item-writing flaws and item complexity on examination item difficulty and discrimination value. BMC medical education. 2016;16(1):1-10.
30. Tarrant M, Knierim A, Hayes SK, Ware J. The frequency of item writing flaws in multiple-choice questions used in high stakes nursing assessments. Nurse Education Today. 2006;26(8):662-71.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paryab S, Zarouj Hosseini R, Zamani S, lashkari M, Yousefi M, Zarouj Hosseini K et al . Quantitative and Qualitative Evaluation of Four Choice Questions In Shahroud University of Medical Sciences During 2021-2022. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-455-fa.html

پاریاب سحر، زروج حسینی ربابه، زمانی سپهر، لشکری معصومه، یوسفی مریم، زروج حسینی کیمیا و همکاران.. ارزیابی کمی و کیفی سؤالات چهارگزینه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 1400-1399. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)