[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و ارزیابی کاربردپذیری خودآموز آنلاین «آشنایی با نحوه نگارش پروپوزال» ویژه دانشجویان علوم پزشکی
زهرا بتولی*
گروه مدیریت سلامت، ایمنی و محیط‌زیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (991 مشاهده)
سابقه و هدف: باتوجه‌به اهمیت فراگیری مهارت­ نگارش پروپوزال برای دانشجویان، در این پژوهش نتایج طراحی یک ابزار کمک‌آموزشی مناسب برای آموزش پروپوزال نویسی به دانشجویان بر مبنای این الگو و ارزیابی کاربردپذیری آن ارائه می­شود.
مواد و روش­ ها: این مطالعه از نوع توسعه ­ای و طراحی ابزار است. چارچوب طراحی «خودآموز آنلاین باز­ی­وارشده مبتنی بر نظریه خود - تعیینی» مبنایی برای طراحی این خودآموز قرار گرفت. بعد از تدوین و ارزیابی محتوا و پرسش‌ها، خودآموز طراحی شد. با رعایت عناصر ساختاری، آموزشی و همچنین عناصر بازی معرفی شده در چارچوب، خودآموز آنلاین طراحی شد. در گام آخر کاربردپذیری خودآموز از منظر 10 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج آزمون کاربردپذیری و بازخوردهای دانشجویان حاکی از مناسب‌بودن ساختار و محتوای خودآموز برای دانشجویان است. برخی از اشکالات ساختاری و محتوایی خودآموز هم مطابق نظر آن­ها اصلاح گردید. از جمله نکات مثبت خودآموز از منظر دانشجویان می­توان به ارائه محتوا در قالب فیلم­ های کوتاه، امکان مشاهده مجدد، امکان استفاده بدون محدودیت زمانی و مکانی، استفاده از مثال، تکالیف عملی، مرحله­ای بودن، سیستم ناوبری خوب، ارتباط با مدیر خودآموز، سیستم امتیازدهی مناسب و در نهایت سرگرم­کننده بودن، رقابتی بودن و انگیزه­بخش بودن خودآموز اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: نتایج آزمون کاربردپذیری و بازخوردهای  دریافتی از دانشجویان حاکی از این است که خودآموز طراحی شده می­تواند به‌عنوان یک ابزار کمک‌آموزشی مناسب برای دانشجویان علوم پزشکی مورداستفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: خودآموز، آموزش آنلاین، کاربردپذیری، بازی‌وارسازی
متن کامل [PDF 575 kb]   (443 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/24 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
فهرست منابع
1. Calvert PJ, Zengzhi S. Quality versus quantity: contradictions in LIS journal publishing in China. Libr Manag 2001;22(4-5):205-11
2. Sabouri A. Review of Iran's research record in 2002. Rahyaft 2002;1(28):87- 96
3. Fazlollahi S. Restrictive Factors Affecting Student Research. Islām va Pazhūheshhāye Tarbīyatī 2012;4(1):165- 84
4. Salem safi R, Ashrafrezaei N, Moshiri Z, Shaykhi N. Study of views of faculty members about research barriers in Urmea university of medical sciences. J fac Nurs & Midwifery Urmea Univ 2009;7(3):142- 50
5. Alaei M, Azami A. Study of student attitudes toward research in Eilam university of medical sciences. J Eilam univ of med sci 2004; 12(42-43):39- 42
6. Javadinia S. Barriers to Scholarship Research Activities in Medical Universities. Iran J Med Edu 2013;13(6):535- 7
7. Zohoor A.R, Fekri AR. Research barriers: a study of academic staff of The Iran University of Medical Sciences. Payesh 2003;2(2):119-26
8. Javaheri M, Mashatan M, Rafati M. Assessment of students' research proposals and reports in Qazvin UMS. J Qazvin Univ Med Sci 2007; 11(3):82-4
9. Zamani A, Zamanian A, Fallah M, Mahjoub H, Ahmadkhani Z. Assessment of methodological errors of approved research projects in deputy of Hamadan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2014; 13(1)
10. McMunn-Tetangco E. If you build it...?: One campus’ firsthand account of gamification in the academic library. Coll & Res Libr News 2013; 74(4):208-10
11. Donaldson KA. Library research success: Designing an online tutorial to teach information literacy skills to first-year students. Internet High Educ 2001; 2(4):237-51
12. Collins KL, Takacs SN. Information technology and the teaching role of the college librarian. Ref Libr 1993;18(39):41-51
13. Vishwanatham R, Wilkins W, Jevec T. The Internet as a medium for online instruction. Coll & Res Libr 1997;58(5):433-44
14. Saeedinejat S, Vafaeenajar A. The Effect of E-Learning on Students' Educational Success. Iran J Med Edu 2011; 11(1):1-9
15. Khan B. The People-Process-Product Continuum in E-Learning: The E-Learning P3 Model. Educ Technol 2004; 44(5):33-40
16. Fathi Vajargah K, Pardakhtchi MH, Rabiei M. Effectiveness Evaluation of Virtual Learning Courses in High Education System of Iran (Case Of Ferdowsi University). Inf Commun Technol Educ Sci 2011; 1(4):5-21
17. Nourian A, Nourian A, Ebnahmadi A, AkbarzadehA, Khoshnevisan MH. Comparison of E-learning and Traditional Classroom Instruction of Dental Public Health for Dental Students of Shahid Beheshti Dental School during 2010-2011. J Dent Sch 2012; 30(3):174-83
18. Batooli Z, Fahimnia F, Mirhosseini F, Naghshineh N. Designing a Framework for Information Literacy Gamified Online Tutorial Based on Self-Determination Theory. J Inf Process Manag 2019;35(1):107-40
19. Batooli Z, Fahimnia F, Naghshineh N, Mirhosseini F. Information Literacy Gamified Online Tutorial. 12th Iranian and 6th International Conference on e-Learning and e-Teaching (ICeLeT); 04-05 March 2018 Tehran2018. p. 2163-6982
20. Batooli Z, Fahimnia f, Naghshineh N, Mirhosseini F. The Analysis and Review of the Literatures in the field of Gamification in e-Learning. Technol Edu J 2018; 13(3):700-12
21. Batooli Z, Fahimnia F, Naghshineh N, Mirhosseini F. The Effectiveness of Information Literacy online Tutorials on Student Learning: A Systematic Review. Technol Edu J. 2018; 14(1):1-14
22. Batooli Z, Nakhoda M, Fahimifar S, Fahimnia F. Subject Map of "Game in libraries" articles in the Scopus database. Scientometrics Res J 2020;6(11):21-40
23. Mirhosseini F, Batooli Z. Design, development, and evaluation of an online tutorial for “systematic searching in PubMed and Scopus” based on GOT-SDT framework. J Acad Librariansh 2021;47(6):102439
24. Deterding S, Dixon D, Khaled R, Nacke L, editors. From game design elements to gamefulness: defining gamification. Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments; 2011: ACM
25. Kapp KM. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco, CA : Pfeiffer, [2012]
26. Nicholson, S. A RECIPE for Meaningful Gamification. In: Wood, L & Reiners, T, Editors. Gamification in Education and Business, New York: Springer; 2015, 1-20
27. Nicholson S. A user-centered theoretical framework for meaningful gamification. Games+ Learning+ Society. 2012; 8(1):223-30
28. Hamari J, Koivisto J, editors. Social Motivations To Use Gamification: An Empirical Study Of Gamifying Exercise. Proceedings of the 21st European Conference on Information Systems; 2013. Available from: file:///C:/Users/my%20tolue/Downloads/ECIS2013-0608-paper.pdf. . [Accessed: Feb. 5, 2022].
29. Tan M, Hew KF. Incorporating meaningful gamification in a blended learning research methods class: Examining student learning, engagement, and affective outcomes. Australas J Educ Technol 2016;32(5).
30. Shi L, Cristea AI, Hadzidedic S, Dervishalidovic N, editors. Contextual gamification of social interaction–towards increasing motivation in social e-learning. International Conference on Web-Based Learning; 2014: Springer.
31. Shi L, Cristea AI, editors. Motivational gamification strategies rooted in self-determination theory for social adaptive E-Learning. International Conference on Intelligent Tutoring Systems; 2016: Springer
32. Sailer M, Hense JU, Mayr SK, Mandl H. How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction. Comput Human Behav 2017;69:371-80
33. Deci EL, Koestner R, Ryan RM. A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychol Bull. 1999;125(6):627-68; discussion 92-700
34. Ryan RM. The Oxford Handbook of Self-Determination Theory: Oxford University Press; 2023.
35. Ryan RM, Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemp Educ Psychol. 2020;61:101860
36. Ryan RM, Deci EL. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemp Educ Psychol. 2000;25(1):54-67.
37. Ryan R. Self‐determination Theory and Wellbeing. 2009
38. Patrick H, Knee CR, Canevello A, Lonsbary C. The role of need fulfillment in relationship functioning and well-being: a self-determination theory perspective. J Pers soc psychol. 2007;92(3):434-57
39. Boezeman EJ, Ellemers N. Intrinsic need satisfaction and the job attitudes of volunteers versus employees working in a charitable volunteer organization. J Occup Organ Psychol. 2009;82(4):897-914
40. Vansteenkiste M, Neyrinck B, Niemiec CP, Soenens B, De Witte H, Van den Broeck A. On the relations among work value orientations, psychological need satisfaction and job outcomes: A self-determination theory approach. J Occup Organ Psychol. 2007;80(2):251-77
41. Deci EL, Ryan RM, Gagné M, Leone DR, Usunov J, Kornazheva BP. Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Pers Soc Psychol bull. 2001;27(8):930-42
42. Mohammadi S, Balaghafari A, Rezanezhad SF, Siamian H, Vahedi M. Students Participation in Research Activities and its Related Factors At Mazandaran University of Medical Sciences. Europ J Pharm Med Res 2016; 3(4):497-502
43. Battleson B, Booth A, Weintrop J. Usability testing of an academic library web site: a case study. J Acad Librariansh 2001; 27(3):188-98
44. Nielsen J. Why You Only Need to Test with Five Users. Available from: http://www nngroup com/articles/why-you-only-need-to-test-with-5-users. [Accessed: Feb. 5, 2022]
45. Krug S. Don't make me think!: a common sense approach to Web usability. Indianapolis, Ind.: Que, c2000
46. Bury S, Oud J. Usability testing of an online information literacy tutorial. Ref Serv Rev 2005; 33(1):54-65
47. Batooli Z. The effect of gamification on improving student information literacy through the production and use of online tutorials based on self-determination theory. Tehran: University of Tehran; 2020
48. Brühlmann F. Gamification from the perspective of self-determination theory and flow [Thesis]. Switzerland: University of Basel; 2013
49. Chen K, Jang S. Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Comput Human Behav 2010; 26(4):741-52
50. Shi L, Cristea AI. Learners Thrive Using Multifaceted Open Social Learner Modeling. IEEE MultiMedia 2016;23(1):36-47
51. Hew KF, Huang B, Chu KW, Chiu DK. Engaging Asian students through game mechanics: Findings from two experiment studies. Comput Educ 2016;92:221-36
52. Forde SF, Mekler ED, Opwis K, editors. Informational, but not Intrinsically Motivating Gamification': Preliminary Findings. Proceedings of the 2016 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play Companion Extended Abstracts; 2016: ACM
53. Su SF, Kuo J. Design and development of web-based information literacy tutorials. J Acad Librariansh 2010; 36(4):320-8
54. Li P. Science information literacy tutorials and pedagogy. Evid Based Libr Inf Pract 2011;6(2):5-18
55. Armstrong A, Georgas H. Using interactive technology to teach information literacy concepts to undergraduate students. Ref Serv Rev 2006; 34(4):491-7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

batooli Z. Development and Usability Evaluation of an Online Tutorial for “How to Write a Proposal” for Medical Sciences Students. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-454-fa.html

بتولی زهرا. تدوین و ارزیابی کاربردپذیری خودآموز آنلاین «آشنایی با نحوه نگارش پروپوزال» ویژه دانشجویان علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-454-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)